Na-odpornosc.pl

Zdrowie i medycyna. Portal z artykułami o zdrowiu.

Samodzielny trening czy zajęcia z trenerem personalnym: co wybrać?

trening

Zapisałeś się do klubu fitness, aby schudnąć i uzyskać piękną sylwetkę? Następnie przychodzi czas na decyzję, czy ćwiczyć na siłowni samemu, czy z trenerem personalnym.

Aby wybrać najlepszą opcję, zważmy plusy i minusy treningu na własną rękę oraz plusy i minusy treningu z trenerem personalnym.

SAMODZIELNY TRENING NA SIŁOWNI: WADY I ZALETY

ZALETY:

  • Nie potrzebujesz nikogo do dopasowania się, ćwiczysz w dowolnym czasie, tyle ile potrzebujesz, według własnego planu treningowego, bez natrętnych zaleceń i porad. Nikt lepiej niż Ty nie zna możliwości własnego organizmu i optymalnego dla niego obciążenia.
  • Nie musisz się martwić o wybór odpowiedniego trenera. W końcu powinieneś znaleźć nie tylko profesjonalistę w swojej dziedzinie, ale także osobę, z którą łatwo znaleźć wspólny język.
  • Ponieważ przy układaniu programów treningowych musisz polegać tylko na sobie, nieświadomie zbierasz wiele przydatnych informacji, które przydadzą Ci się w dalszym treningu: o ćwiczeniach, odżywianiu, obciążeniach. Nie będziesz polegać na opinii trenera (który, nawiasem mówiąc, nie zawsze kompetentny), i być w stanie zrobić własne, odnoszące się do wszystkich ważnych kwestii.
  • Samodzielne wykonywanie ćwiczeń wiąże się z pewnymi “wolnościami”. Na przykład, dziś chcesz trochę zwolnić, a jutro całkowicie zmienić swój plan fitness. Takie nieoczekiwane wstrząsy, przy okazji, pomagają uniknąć rutyny w treningach.
  • Zaoszczędzisz pieniądze, ponieważ trening personalny nie należy do tanich przyjemności.
  • Z reguły w siłowni znajduje się instruktor, który może ułożyć program ćwiczeń i w razie potrzeby pomóc podczas zajęć. Dzięki temu nawet bez treningu personalnego nie zostaniesz bez fachowej pomocy.

 

MINUSY:

  • Jeśli nigdy nie robiłeś fitness, praca bez profesjonalisty może nie tylko nie dać ci wyniki, które chcesz, ale może to być również szkodliwe dla organizmu.
  • Bez trenera, może się okazać, że nie wykorzystujesz w pełni swojego potencjału. Ćwicząc na własną rękę, bardzo trudno jest przestawić się z łagodnego i tak wygodnego trybu.
  • Dla osób o słabej motywacji (a jest ich sporo), potrzebna jest twarda ręka instruktora fitness, aby zmusić Cię do regularnych treningów.
  • Samodzielne zapoznanie się z informacjami o ćwiczeniu może doprowadzić do błędnych wniosków lub wyciągnąć niewłaściwe wnioski. Jednak czasami lepiej jest zaufać profesjonalistom.

Oczywiście, jeśli jesteś początkujący, to samodzielny trening jest obarczony brakiem efektów, a nawet kontuzjami. Jeśli jednak podejdziecie do kwestii treningu z pełną odpowiedzialnością i przestudiujecie wszystkie niezbędne informacje, to osiągnięcie godnego uwagi sukcesu będzie dość łatwe.

ZAJĘCIA Z TRENEREM PERSONALNYM: PLUSY I MINUSY

PLUSY:

  • Trener osobisty ułoży dla Ciebie indywidualny program, przekaże Ci wszystkie niezbędne informacje, będzie Cię kontrolował podczas sesji. Nie musisz studiować stron sportowych, próbować układać planu treningowego wszystko zostanie zrobione za Ciebie.
  • Instruktor fitness zmotywuje Cię do tego, abyś dał z siebie wszystko na zajęciach. Żadnych relaksujących spacerów między maszynami, tylko praca w 100% skoncentrowana.
  • Trener osobisty jest idealnym rozwiązaniem dla początkujących, którzy nie wiedzą od czego zacząć na siłowni.
  • Pod okiem trenera masz większe szanse na osiągnięcie maksymalnych postępów. Najczęściej człowiek boi się wyjść poza swoją strefę komfortu, dlatego wiele osób na siłowni nie ćwiczy bez wpływu z zewnątrz. A na zwiększonym obciążeniu i stresie następuje wzrost wyników (oczywiście przy rozsądnym stresie).
  • Trener będzie w stanie przekazać Ci odpowiednią technikę ćwiczeń i będzie kontrolował jej przestrzeganie. Pozwoli to uniknąć kontuzji i zwiększy produktywność ćwiczeń.
  • Trener fitness to skarbnica przydatnych informacji. Możesz się z nim skontaktować w przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących odżywiania, suplementów sportowych i reżimu treningowego.

MINUSY:

  • Możesz skończyć z niekompetentnym specjalistą, z którym będzie bardzo trudno osiągnąć wysokiej jakości wyniki.
  • Trener osobisty to pewien koszt pieniężny. Koszt jednej godziny treningu, w zależności od klubu fitness, waha się od 400 do 1500 rubli.
  • Nie każdy lubi ćwiczyć z “przełożonym” bez pewnej dyskrecji, zwłaszcza gdy istnieje potrzeba choćby minimalnej, ale komunikacji.
  • Trzeba poświęcić sporo czasu, aby znaleźć odpowiedniego trenera z profesjonalnym podejściem, dogodnym dla nas grafikiem zajęć i najlepiej miłego w komunikacji.

Wyniki z zajęć z trenerem z reguły są wyższe niż z samodzielnego treningu. Jednak to przedsięwzięcie jest dość kosztowne. To prawda, nie musisz mieć do czynienia z trenerem na stałe. Najważniejsze jest zdobycie kompetentnej bazy fitness, aby w przyszłości móc trenować samodzielnie. Dlatego do wyboru trenera personalnego należy podejść poważnie, szczególnie w przypadku osób początkujących. Warto rozważyć również możliwość treningu w trybie online, w szczególności w czasie pandemi. Dowiedz się więcej na stronie: https://adrianbugno.pl/trener-personalny-online/.

TRENOWAĆ SAMEMU CZY Z TRENEREM PERSONALNYM?

Czas podsumować, co wybrać: samodzielny trening czy zajęcia z trenerem personalnym. Każde miejsce ma swoją specyfikę, więc taką kwestię należy rozstrzygnąć indywidualnie dla siebie. Oto jednak ogólne wnioski, jakie możemy wyciągnąć z powyższych rozważań:

  • Jeśli jesteś początkujący, lepiej zacząć treningi z trenerem. Pozwoli to uniknąć błędów, kontuzji i mętliku w głowie.
  • Jeśli potrzebujesz dodatkowej motywacji, to zdecyduj się również na treningi personalne. Trener sprawi, że będziesz ćwiczył na maksimum swoich możliwości.
  • Jeśli chcesz zaoszczędzić pieniądze, trenuj na własną rękę, ale pamiętaj, aby zapoznać się z dodatkowymi źródłami informacji o fitnessie. Regularnie.
  • Jeśli chcesz szybkie i jakościowe wyniki, to znowu, osobisty trener jest twoja pomoc. Tylko podejście do jego wyboru z pełną odpowiedzialnością.
  • Jeśli jesteś osobą niekomunikatywną i lubisz trenować sam, to zaufaj sobie i trenuj bez trenera.

Najlepszą opcją jest spędzenie 1-2 miesięcy z trenerem, aby nauczyć się podstaw obciążeń siłowych i cardio, a następnie przejść do samodzielnego treningu.