Na-odpornosc.pl

Zdrowie i medycyna. Portal z artykułami o zdrowiu.

Dobroczynne właściwości olejów roślinnych

zdrowy olej

Świadomość konsumencka rośnie. W związku z tym nie trzeba już tłumaczyć podziału na zdrowe i szkodliwe rodzaje tłuszczu. Jednak w dalszym ciągu konieczna jest dyskusja dotycząca dobroczynnych właściwości olejów roślinnych. Ponieważ wiele z nich nie tylko nie szkodzi, ale wręcz sprzyja naszemu zdrowiu. Cudowne funkcje olejów roślinnych wykorzystuje się zarówno w branży spożywczej, jak i choćby kosmetycznej.

Spożywanie oleju roślinnego na surowo

Spożywanie oleju na surowo wcale nie musi oznaczać zmuszania się do połykania go całymi łyżkami. Przyjemne można w tym zakresie połączyć z pożytecznym. Dla przykładu – w kuchni włoskiej praktycznie w każdym daniu króluje oliwa z oliwek. Jednocześnie jest to kuchnia ciesząca się sławą niemal na całym świecie. Włoskie sałatki są soczyście polewane oliwą. Podobnie jest z makaronami czy pizzą. Warto zauważyć, że Włosi często stosują oliwę jako ostatni krok w przyrządzaniu posiłku.

Polewanie oliwą gotowego już dania, nawet tego przyrządzonego na gorąco, jest jak najbardziej dobrym pomysłem. Taka praktyka ułatwia wdrożenie jedzenia oleju roślinnego na surowo. I wcale nie musi być to wyłącznie oliwa, ponieważ wybór zdrowych olejów roślinnych jest ogromny. Każdy produkt oferuje inne właściwości oraz wrażenia smakowe. Dzięki temu można stosować swój ulubiony olej i zajadać się nim bez reszty.

Jak wdrożyć olej do codziennej diety? – Małymi krokami. Zamiast kanapki posmarowanej masłem, można sięgnąć po toster i wrzucić do niego ulubiony chleb lub bagietkę a następnie wlać olej do miseczki i maczać w niej pieczywo. Można również zrobić prosty sos pesto. Świetnym pomysłem jest także przyrządzenie sałatki, która za sprawą dodatku oleju, stanowi pełnowartościowy posiłek. Im bardziej przyzwyczaimy się do smaku oleju, tym częściej będziemy po niego sięgać, wymyślając wciąż nowe opcje na jego wykorzystanie.

Smaczne i zdrowe oleje, które warto poznać

Olej konopny, który w Polsce staje się coraz bardziej popularny, posiada niezwykle ciekawy orzechowo-korzenny aromat. Można więc zupełnie się w nim rozsmakować. Pasuje jako polewa do ugotowanych młodych ziemniaczków. Zwłaszcza, jeśli dodatkiem będzie świeżo pokrojony koperek i ekologiczna maślanka.

Bardzo ciekawą opcją jest również olej sojowy, który jest w dalszym ciągu produktem niszowym, chociaż zawiera wiele cennych składników. Olej wytwarzany poprzez tłoczenie ziaren soi, zawiera cenny kwas linolowy, sprzyjający zdrowiu układu naczyniowego.

Kwas linolowy w największej ilości występuje w oleju lnianym. Ten z kolei jest nieoceniony w kwestii wielopłaszczyznowego korzystnego działania dla organizmu. Stanowi on bazę w diecie dr Budwig, która zasłynęła swoimi osiągnięciami w zakresie niekonwencjonalnego leczenia chorób nowotworowych.

Każdy zdrowy olej ma swoisty, typowy dla siebie smak oraz działanie korzystne dla zdrowia i pięknego wyglądu. Oleje roślinne są kaloryczne, jak każde inne, natomiast dodatkowo zapewniają uczucie sytości oraz zmniejszają poziom złego cholesterolu we krwi. Właśnie dlatego warto się nimi zainteresować i na stałe wprowadzić je do swojego menu. Także w trakcie diety redukcyjnej.