Na-odpornosc.pl

Zdrowie i medycyna. Portal z artykułami o zdrowiu.

Na czym polega dieta wegańska i jak powinna wyglądać?

dieta wegańska

Na czym polega dieta wegańska, która cieszy się coraz większą popularnością? Jej podstawą jest spożywanie owoców, warzyw, produktów strączkowych i zbożowych, orzechów, nasion, pestek oraz roślinnych substytutów nabiału, przy jednoczesnym wyeliminowaniu ze swojego jadłospisu mięsa i wszystkich składników zwierzęcego pochodzenia. Jakie są wady i zalety tego sposobu odżywiania się oraz jakie posiłki wybierać, aby dieta była zdrowa i bezpieczna dla organizmu? Dowiedz się już dziś!

Co to jest dieta wegańska i kto ją stosuje?

Dieta wegańska to odmiana wegetarianizmu, w przypadku której całkowicie rezygnuje się nie tylko z mięsa, ale również ze wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym między innymi z jajek, ryb, nabiału, miodu, owoców morza czy niektórych alkoholi. Wiele osób słysząc wytyczne dotyczące tego sposobu odżywiania się twierdzi, że nie da się normalnie funkcjonować przy takiej diecie. Wszystko dlatego, że bez odpowiedniego zapoznania się z tematem na pierwszy rzut oka trudno znaleźć propozycje posiłków.

Na dietę wegańską zwykle decydują się przede wszystkim zwolennicy wegetarianizmu, którzy pragną przejść na kolejny etap i jeszcze bardziej ograniczyć niektóre produkty. Dodatkowo wśród grupy wegan znajdują się miłośnicy zwierząt, ekolodzy oraz osoby, którym zależy na prowadzeniu zdrowego trybu życia. Większość wegan, poza stosowaniem odpowiedniej diety, jednocześnie wybiera także wegańskie kosmetyki z adnotacją cruelty-free i działa w organizacjach na rzecz zwierząt.

Zalety diety wegańskiej

Dieta wegańska to sposób odżywiania się, który łączy w sobie wiele zalet. Przede wszystkim minimalizują ryzyko wystąpienia otyłości, nadciśnienia tętniczego, choroby niedokrwiennej serca, cukrzycy, hiperlipidemii i nowotworów. Ponadto dieta ta pozwala ograniczyć spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych i zwiększyć spożycie zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dieta może również działać antyoksydacyjne, chroniąc przed wolnymi rodnikami i spowalniając proces starzenia się. Dodatkowo badania potwierdzają, że u wegan stwierdza się znacznie niższy poziom złego cholesterolu, LDL i triglicerydów.

Dieta wegańska – wady, które można wyeliminować

Niestety każdy sposób odżywiania się, w tym również dieta wegańska, może mieć wady i okazać się niebezpieczna dla zdrowia, gdy nie zostanie odpowiednio zbilansowana. Tym bardziej biorąc pod uwagę dużą restrykcyjność weganizmu. Aby mieć pewność, że dieta wegańska będzie zdrowa dla organizmu należy prz+ede wszystkim wykorzystać różnego rodzaju źródła białka, takie jak ciecierzyca, soczewica, tofu, orzechy, nasiona, pestki.  Zatem jak w każdej diecie, w tej równie istotne jest urozmaicenie. Warto pamiętać o żelazie, które zawarte jest również w produktach roślinnych. Niestety wiele osób opiera swoją dietę wegańską głównie na produktach ciężkostrawnych, co może wiązać się z nienajlepszym samopoczuciem. Może to wynikać między innymi z nadmiaru błonnika w diecie przy niewystarczającym spożyciu wody.

Warto także pamiętać o wapniu zawartym między innymi w wielu zielonych warzywach, którymi należy uzupełnić codzienne dania główne i przekąski. Dodatkowo w przypadku diety wegańskiej niezbędna jest suplementacja witaminy B12, a często również witaminy D, jeśli jej poziom we krwi jest niewystarczający. Jeśli nieodpowiednio zbilansujemy swój sposób odżywiania się to z pewnością szybko przekonamy się o wadach weganizmu. Może pojawić się niedobór wielu istotnych składników odżywczych, spadek energii, może dojść do zwiększonego ryzyka zachorowania na anemię, neuropatię, a także mogą pojawić się zaburzenia w cyklu miesiączkowym.

Dieta wegańska – co jeść, aby było zdrowo i smacznie?

Zastanawiasz się, co jeść w przypadku diety wegańskiej? Zdecydowanie zacznij od porządnej dawki warzyw i owoców, które są źródłem cennych witamin. Warto serwować je sobie 5 razy dziennie. Dodatkowo koniecznie należy spożywać produkty pełnoziarniste i roślinne alternatywy produktów mlecznych wzbogacane wapniem, w tym między innymi napoje sojowe, ryżowe czy migdałowe, a także rośliny strączkowe. Dobrym dodatkiem do posiłków są algi morskie, nasiona i orzechy oraz oleje roślinne. W poniższej liście prezentujemy konkretne produkty, które mogą być spożywane przez wegan.

  • Warzywa – bataty, cebula, czosnek, brukselka, jarmuż, kalarepa, kapusta, marchewka, pomidor, pietruszka, ogórek czy kalafior.
  • Owoce – banany, winogrona, jabłka, borówki, śliwki, gruszki, cytrusy oraz odmiany suszone.
  • Orzechy i nasiona – pestki dyni i słonecznika, nasiona chia i sezamu, orzechy włoskie i laskowe i siemię lniane.
  • Produkty zbożowe – pieczywo i makaron pełnoziarnisty, brązowy ryż, płatki zbożowe i kasze.
  • Rośliny strączkowe – groch, ciecierzyca, soczewica, soja, tofu i fasola.
  • Dodatki – przyprawy, oleje roślinne, napoje i jogurty roślinne, algi i wodorosty.

Dieta wegańska – catering jako komfortowe rozwiązanie

Samodzielne skomponowanie diety wegańskiej to nie lada wyzwanie. Dlatego też doskonałym rozwiązaniem, gdy brakuje nam czasu na przyswojenie odpowiedniej wiedzy dotyczącej weganizmu bądź nie jesteśmy pewni, czy przygotowane posiłki faktycznie dostarczą niezbędną ilość składników odżywczych, jest catering. Wegańska dieta pudełkowa to doskonały wybór. Wszystkie dania zostaną przyrządzone przez specjalistów, dzięki czemu będą uzupełnione o najważniejsze mikro- i makroelementy. Dodatkowo będą również urozmaicone, co jednocześnie stanie się okazją do spróbowania czegoś nowego. 

Oczywiście w przypadku cateringu nie można zapominać o wygodzie. Zamówiona dieta dostarczana jest na wskazany w zamówieniu adres, dzięki czemu czas spędzony w kuchni można wykorzystać na inne przyjemności. Otrzymane dania i desery zamknięte w osobnych opakowaniach możesz zabrać ze sobą na miasto, do pracy czy nawet na spotkanie z przyjaciółmi, którzy planują zamówić obiad z mięsem.

Partnerem artykułu jest lightdiet.pl