Na-odpornosc.pl

Zdrowie i medycyna. Portal z artykułami o zdrowiu.

Dieta wegetariańska – charakterystyka oraz zasady

wegetarianizm

Wegetarianizm to coś więcej niż tylko dieta. Wegetarianizm to styl życia. Coraz więcej osób decyduje się na wyeliminowanie mięsa ze swojej codziennej diety. Niektórzy idą o krok dalej i całkowicie eliminują wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego (dieta wegańska). Zrównoważona dieta wegetariańska dostarcza wszystkich składników odżywczych, których potrzebuje Twój organizm. Aby uniknąć różnych niedoborów, musisz być świadomy tego, jakie pokarmy jeść, a jakich unikać. W tym wpisie znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć o diecie wegetariańskiej. Zapraszamy do zapoznania się z nim!

Wegetarianizm: fanaberia czy rosnący trend

Przejdźmy do podstaw. Wegetarianizm to łacińskie słowo, które oznacza “sadzić” i “vegetare”, co oznacza rosnąć. Jest to sposób na spożywanie pokarmów pochodzenia roślinnego przy jednoczesnym ograniczeniu spożycia mięsa. Weganizm jest bardziej ekstremalną formą wegetarianizmu. Weganie całkowicie powstrzymują się od spożywania mięsa i wszelkich produktów z niego wytworzonych, w tym jaj, mleka, przetworzonej żywności i miodu. Jako główne źródło pożywienia spożywają wyłącznie produkty pochodzenia roślinnego.

Istnieje wiele powodów, dla których warto przejść na wegetarianizm/weganizm. Niektórzy ludzie są motywowani względami etycznymi lub religijnymi, podczas gdy inni kierują się ekologią lub modą. Dobrze zaplanowana dieta wegetariańska jest bardzo zdrowa. Pozwala ograniczyć spożycie przetworzonej żywności.

Według szacunków, około trzech milionów Polaków stosuje dietę wegetariańską. Trend ten jest najbardziej widoczny w dużych miastach. Praktycznie każda restauracja ma w swojej ofercie menu wegetariańskie. Smaczne i pożywne alternatywy dla produktów zwierzęcych można znaleźć również w wegetariańskich knajpach.

Sprawdź także: Dieta pudełkowa dla wegetarian

Czy wegetarianizm jest zdrowy?

Aby funkcjonować prawidłowo, organizm potrzebuje wielu składników odżywczych. Te składniki odżywcze obejmują wodę, białka, tłuszcze i węglowodany. Zbilansowana dieta wegańska nie tylko zaspokoi twoje codzienne potrzeby żywieniowe, ale także zmniejszy ryzyko wystąpienia wielu chorób nękających cywilizację.

Wegetarianie spożywają mniej niezdrowych tłuszczów i jedzą więcej posiłków bogatych w witaminy D, E i K. Są mniej narażeni na wysokie ciśnienie krwi i cholesterol. Wegetarianie mają również niższą masę ciała (BMI), niż osoby regularnie jedzące mięso. To znacznie obniża ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych i opóźnia starzenie się komórek.

Uniwersytet Oksfordzki przeprowadził w latach 90. badania, które wykazały, że wegetarianie są mniej narażeni na zachorowanie na raka. Niższy wskaźnik masy ciała może pomóc Ci uniknąć otyłości i nadwagi, a także chorób, które się z nimi wiążą. Należą do nich zawały serca, choroby układu krążenia, cukrzyca, miażdżyca i osteoporoza.

Pamiętaj, aby przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian w żywieniu skonsultować się z lekarzem. Jest to szczególnie ważne dla osób z chorobami przewlekłymi lub alergiami pokarmowymi. Dieta wegetariańska musi być rozpisana w taki sposób, aby zaspokoić Twoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Dietetycy Maczfit służą pomocą w razie jakichkolwiek pytań dotyczących układania jadłospisu wegetariańskiego. Nasi specjaliści są do Państwa dyspozycji.

Rodzaje wegetarianizmu

Istnieje wiele diet wegetariańskich. Oto najpopularniejsze z nich:

  • Laktowegetarianizm – rodzaj diety wegetariańskiej, w której całkowicie eliminuje się mięso, ryby i drób, ale można spożywać jaja i nabiał.
  • Laktowegetarianizm – rodzaj diety wegetariańskiej, w której zabrania się spożywania mięsa, drobiu i jaj. Można jednak spożywać produkty mleczne.
  • Peskewegetarianizm to sposób na jedzenie mięsa i drobiu, ale zezwala na spożywanie ryb, jaj i produktów mlecznych.
  • Dieta wegańska – Jest to najbardziej ekstremalna forma diety wegetariańskiej. Eliminuje mięso, drób, jajka i nabiał, a także inne produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak miód.
  • Dieta fleksitariańska, znana również jako dieta semiwegetariańska lub semiwegetarianizm. Jest to dieta, która skupia się przede wszystkim na produktach pochodzenia roślinnego. Zawiera mięso, nabiał, drób i ryby, choć sporadycznie w niewielkich ilościach.

Co mogą jeść wegetarianie?

Istnieje wiele czynników, które wpływają na dietę wegetarianina. Ważne jest, aby wybrać odpowiednią dietę wegetariańską. Ważne jest również, aby wziąć pod uwagę swoje indywidualne preferencje. Ważna jest nie tylko jakość posiłku, ale również jego ilość i proporcje. Planując posiłek wegetariański, należy wziąć pod uwagę: wiek, płeć i metabolizm, budowę ciała, styl życia oraz preferencje smakowe. Innych składników odżywczych wymagają dzieci i dorośli. Kobiety i mężczyźni mają również różne możliwości wyboru menu. Wegetarianie mogą jeść szeroką gamę produktów, pod warunkiem, że zdecydują się na tradycyjną dietę wegetariańską.

Jak wspomniano wcześniej, wegetarianie całkowicie eliminują mięso i produkty mięsne ze swojej codziennej diety. Dotyczy to również ryb i owoców morza. Ten sposób odżywiania pozwala na spożywanie:

  • Produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak mleko, masło i jaja, nie są dozwolone.
  • Pełnoziarniste produkty zbożowe
  • Warzywa i owoce
  • Nasiona roślin strączkowych (zwłaszcza soja i soczewica, ciecierzyca, a także fasola, ciecierzyca i bób)
  • Tłuszcze roślinne,
  • Nasiona oleiste (orzechy i pestki dyni, nasiona słonecznika)

Dieta wegetariańska: Korzyści i efekty

Zwiększone spożycie pełnych ziaren zbóż i warzyw wiąże się z lepszym funkcjonowaniem całego organizmu. Zaobserwujesz zmiany w swoim samopoczuciu i wyglądzie. Zauważysz różnicę w wyglądzie swojej skóry oraz kondycji włosów i paznokci, jeśli ograniczysz przetworzoną żywność i słodycze. Pamiętaj jednak o gotowych produktach wegańskich, które obecnie zalewają półki w wielu sklepach spożywczych. Zawsze czytaj etykiety i oznaczenia składników.

Zmiana stylu życia jest często związana z wyborem diety roślinnej. Stajemy się bardziej świadomymi konsumentami i zwracamy większą uwagę na środowisko. Lepiej dbamy o nasze ciała i przyjmujemy zdrowe nawyki, takie jak zwiększona aktywność fizyczna i ćwiczenia. Wegetariański styl życia jest często kojarzony z popieraniem praw zwierząt i fundacji walczących z głodem. Badania pokazują, że wegetarianie rzadziej kupują kosmetyki, które były testowane na zwierzętach. Kosmetyki wegańskie rozwijają się równie szybko jak te, które nie są produkowane z mięsa.

Nawet jeśli nie możesz całkowicie zrezygnować z mięsa, możesz ograniczyć jego spożycie i wprowadzić do swojej codziennej diety zdrowe i pożywne alternatywy. Po pewnym czasie to się opłaci.