Na-odpornosc.pl

Zdrowie i medycyna. Portal z artykułami o zdrowiu.

Dlaczego warto się odchudzać, czyli kwestie zdrowotne otyłości

otyłość

Przyjęło się sądzić, że przy zrzucaniu zbędnych kilogramów najważniejsze jest to, by zacząć się sobie podobać. Niestety, ale żyjemy w takich czasach, że kult idealnego ciała jest bardzo zarysowany. Bardzo dużo się mówi o tym, jakie są trendy urody i dlaczego powinniśmy do nich równać, ale o tym, by schudnąć zwyczajnie, dla zdrowia – już mniej. Takie głosy, owszem, także się pojawiają, ale raczej w mediach niszowych, a nie tych popularnych.

Jakie choroby wiążą się z otyłością?

Warto jest jednak zdać sobie sprawę z tego, że nadwaga, czy nawet otyłość, to szereg chorób. Poczynając od problemów ze stawami i kręgosłupem, poprzez cukrzycę, miażdżycę, aż po ryzyko zawału. Sprawa jest poważna i jeżeli nasze BMI oscyluje w granicach powyżej 25 (co oznacza nadwagę), to powinniśmy rozpocząć odchudzanie, a jeżeli jest już powyżej 30 (co oznacza otyłość), to znaczna utrata wagi jest wręcz konieczna i niezbędna.

Czy tabletki odchudzające działają?

Ludzie zdają się być zawiedzeni tym, że nie istnieją idealne tabletki na odchudzanie, po których efekt jest niemal natychmiastowy i nieokraszony żadnym wysiłkiem. Dlatego też, tak ciężko jest im zabrać się za działanie. Owszem, szeroko pojęte środki na odchudzanie mogą nam pomóc, ale raczej w charakterze suplementu, wspomagacza, a nie czegoś, co odwali za nas całą, ciężką robotę. Generalnie rzecz biorąc, to taki wspomagacz ma nam ograniczyć łaknienie, dodać energii oraz przyspieszyć przemianę materii. Resztę musimy dać od siebie sami. Istnieją oczywiście naturalne suplementy wspomagające odchudzanie, które zawierają na przykład piperynę, ale nie ma co liczyć na niesamowite efekty. Prawdą jest też, że wiele spalaczy niesie ze sobą różne skutki uboczne. Jeżeli chciałbyś znaleźć dla siebie odpowiedni preparat to polecam sprawdzić ten ranking spalaczy tłuszczu.

Głodówka sposobem na nadwagę?

Są też tacy, którym wydaje się, że najlepsze jest szybkie odchudzanie poprzez głodzenie się i oni stanowią drugi biegun ludzi niezbyt rozsądnych. Owszem, w pierwszym etapie mogą oni nawet tracić na wadze, ale później, organizm przerażony tym, co się dzieje, włączy tryb oszczędnościowy i mimo głodówki nie będziemy chudnąć wcale, a organizm odbije to sobie na ciągłym zmęczeniu, braku energii, siły, logicznego myślenia i senności. Dlaczego tak się dzieje? Dlatego, że nasze organizmy wciąż jeszcze ewolucyjne są przystosowane do gromadzenia tłuszczu na tak zwaną „czarną godzinę” i jeżeli zaczynamy głodować, to organizm tym bardziej broni się przed spalaniem tłuszczu.

Skuteczne odchudzanie

Na czym więc polega skuteczne odchudzanie? Może dziwnie to zabrzmi, ale na oszukaniu naszego organizmu. Na tym, że bilans kaloryczny jest ujemny tylko trochę. Wtedy tłuszcz faktycznie zaczyna się spalać, może i dzieje się to wolniej, ale efekt jest trwalszy. W internecie jest wiele kalkulatorów żywienia, które pozwolą nam obliczyć nasze dzienne zapotrzebowanie kaloryczne ze względu na wiek, płeć, wzrost i aktualną wagę, a także typ pracy i aktywność fizyczną. Może nie jest to super dokładne, ale jest to już jakiś punkt wyjścia. Otrzymaną wartość obcinamy maksymalnie o 20-25%, nie więcej.

Najlepsze sposoby na odchudzanie

Można więc powiedzieć, że najlepsze sposoby na odchudzanie to po prostu zdrowe odżywanie z lekko ujemnym bilansem kalorycznym oraz jakiś mało męczący sport, na przykład aerobik. Dlaczego mało męczący? Dlatego, że gdy zaczniemy z grubej rury i od razu na starcie damy sobie w kość, to prawie na pewno stracimy motywację. Z kolei, gdy będziemy ćwiczyć umiarkowanie, ale i regularnie, to na pewno coś z tego będzie. Inne fajne sporty dla osoby chcącej zrzucić nadwagę to bieganie (ale truchcikiem), jazda na rowerze oraz przede wszystkim pływanie, które rewelacyjnie dodatkowo rzeźby sylwetkę.

Podsumowanie

Sama dieta to nie tylko obcięcie kalorii, ale i zadbanie o to, by te kalorie były zdrowie. Nie można robić czegoś takiego, że nie zje się obiadu, ale zamiast tego wciągnie się ciastko. Pożywienie powinno być zdrowe i pełnowartościowe. Zapychacze typu makarony i mąka powinny być zamienione na makaron i ryż, słodycze na owoce, tłuste mięsa na ryby i drób, a niepotrzebne przegryzki na warzywa. To naprawdę nie jest trudne i przez pierwsze dni może nam psychicznie brakować czegoś słodkiego, ale wystarczy to przetrzymać i potem jest już z górki.

Źródło: https://www.sciencedaily.com/news/health_medicine/diet_and_weight_loss/