Na-odpornosc.pl

Zdrowie i medycyna. Portal z artykułami o zdrowiu.

Jak dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu?

nawodnienie organizmu

O nawodnienie organizmu powinniśmy dbać przez cały rok, ale szczególnie ważne jest to przy takich upałach, jakie teraz panują za oknem. Wysoka temperatura sprawia, że się pocimy, a tym samym tracimy wodę, a zapotrzebowanie na wodę jest większe. Jak wygląda efektywne nawadnianie?

Nasz organizm składa się w przeszło 60% z wody. Jest ona niezbędna m.in. do transportu pożywienia do komórek i prawidłowego przebiegu procesów biochemicznych. Kiedy nie będziemy dbać o odpowiednią podaż płynów, to bardzo łatwo możemy doprowadzić się do odwodnienia. Nie jest to jednak jedyny powód, dla którego musimy dbać o nawodnienie.

Dlaczego warto dobrze nawadniać organizm?

Jeżeli będziemy pić dużo wody, łatwiej usuniemy produkty przemiany materii i toksyny. Szybciej schudniemy i będziemy mieć mniejszy apetyt. Poprawimy pracę układu pokarmowego. Ponadto nasza skóra stanie się jędrniejsza i gładka, a my będziemy w dobrej formie. Dzięki wodzie można zniwelować ryzyko bólów głowy i poprawić koncentrację.

Czym się nawadniać?

Nie każdy napój wiąże się z tym, że się nawodnimy. Są takie, które wręcz sprzyjają odwodnieniu. Należą do nich kawa, herbata i alkohol. Największe korzyści dla zdrowia ma woda mineralna lub źródlana. Przy zwykłych codziennych aktywnościach są wystarczające. Jednak jeśli mamy pracę fizyczną, jest upał lub intensywnie trenujemy, to musimy pójść o krok dalej i postawić na izotoniki. Wymienione sytuacje są tymi, w których bardziej się pocimy, a tym samym poza wodą tracimy więcej mikroelementów. Dobre napoje izotoniczne nie tylko uzupełnią niedobory poszczególnych pierwiastków, ale przez to, że ich stężenie jest zbliżone do tego, jakie jest w komórkach, woda szybciej się wchłania. W efekcie nasz organizm jest szybciej nawodniony.

Jak prawidłowo nawadniać organizm?

Dobowe zapotrzebowanie na wodę jest różne w zależności od tego, w jakim jesteśmy wieku, jaki prowadzimy styl życia i tego, jaka za oknem jest temperatura. Jak już było wcześniej, kiedy rośnie zapotrzebowanie na płyny, sięgajmy po izotoniki, jak te na stronie https://osheeshop.eu/. Warto też wdrożyć w codzienną rutynę kilka zdrowych nawyków.

Przede wszystkim w miarę możliwości wyeliminujmy napoje sprzyjające odwodnieniu. Nie możemy ich zaliczać do grupy płynów dostarczających wodę. Stawiajmy na wodę. Pierwszą szklankę wypijmy od razu po przebudzeniu. Najlepiej, by woda była ciepła z połówką wyciśniętej cytryny, co pobudzi organizm do pracy. Tak samo wypijmy szklankę wody przed snem, co nie tylko nas nawodni, ale też oczyści układ pokarmowy i pomoże w zasypianiu. W pracy lub w szkole zawsze powinniśmy mieć dostęp do szklanki albo butelki w telefonie. Wodę należy pić przez cały dzień, ale małymi porcjami, by miała szansę się wchłonąć. Czasem osoby zapominające o regularnym piciu ustawiają sobie przypomnienie w telefonie, co może być pomocne, gdy dopiero rozpoczynamy świadome nawadnianie. W przypadku, kiedy nie przepadamy za naturalnym smakiem wody, do szklanki możemy dodać odrobinę miodu, ziół i owoców, dzięki czemu zyskamy wodę smakową.