Kto korzysta z aptek internetowych w Polsce?
Apteki internetowe cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. Wynika to z pewnością z licznych zalet, dzięki którym kupowanie leków, kosmetyków, środków higienicznych i innych produktów jest zdecydowanie szybsze i łatwiejsze. Do tego oczywiście bez wychodzenia z domu. Sprawdźmy, kto korzysta z aptek internetowych w Polsce i jakie grupy klientów najczęściej dokonują zakupu leków online.
Z aptek internetowych korzysta ponad jedna trzecia kupujących online
Co trzecia osoba, która dokonuje zakupów w sieci korzysta również z oferty e-aptek. Co czwarta planuje takie zakupy w przyszłości. To dane z 2017 roku. 2020 przyniósł znaczne zmiany w tym zakresie – coraz więcej Polaków przekonało się do zakupów internetowych. Nie ma co się dziwić. Jest to nie tylko wyjątkowo szybki i wygodny, ale również bezpieczny sposób na zakup wszystkich produktów: od jedzenia, poprzez ubrania, sprzęty domowe, a także leki.
Choć w aptece internetowej nie zakupimy leków dostępnych na receptę możemy zamówić je online, a następnie odebrać w punkcie stacjonarnym – dodaje specjalista z sieci aptek Miro, oferujących również sprzedaż wysyłkową – W dodatku bez konieczności stania w kolejce tylko po to, by dowiedzieć się, że potrzebny lek jest niedostępny, a tym samym musimy udać się do innej apteki lub poczekać na jego sprowadzenie do wybranego punktu.
Choć apteki internetowe stanowią jedynie niewielki procent wszystkich aptek w Polsce (około 2%) ich pozycja rośnie w siłę. Obecnie w internecie znajdziemy około 200 aktywnie działających e-aptek, które prowadzą własne strony internetowe lub korzystają z popularnych platform sprzedażowych. Największe apteki posiadają również własne aplikacje mobilne, umożliwiające szybkie i łatwe zakupy na urządzeniach mobilnych.
Kto najczęściej korzysta z zakupów z apteki online?
Produkty farmaceutyczne przez internet częściej kupują kobiety – stanowią połowę, a w niektórych przypadkach nawet trzy czwarte konsumentów. Nieco mniej kupują mężczyźni, choć tu również widać wyraźne zmiany. Panowie coraz częściej decydują się na zakupy przez internet, również w przypadku farmaceutyków. To, że większość klientów stanowią kobiety nie jest zaskoczeniem. Wśród szerokiej oferty aptek internetowych znajdziemy równie duży wybór kosmetyków i dermokosmetyków. Wśród oferty produktów do higieny i pielęgnacji, coraz częściej pojawiają się na przykład… farby do włosów. Dostępność i łatwość zakupów w połączeniu z często niższą ceną niż w sklepach stacjonarnych sprawia, że panie chętniej dokonują zakupu kosmetyków podczas uzupełniania domowej apteczki.
Podział ze względu na wiek przedstawia się natomiast następująco: niemal 70% osób odwiedzających apteki online nie przekroczyło 44 lat. Zakupu leków przez internet dokonują głównie ludzie młodzi, w wieku od 25 do 34 lat, jednak widać wyraźny wzrost zainteresowania wśród osób po 55 roku życia. Jest to związane z pewnością z wygodą, a także brakiem konieczności wychodzenia z domu – co ma szczególne znaczenie w przypadku osób, które mają problemy z poruszaniem się. Po drugie seniorzy coraz częściej i coraz lepiej radzą sobie z nowoczesną technologią. Wpływ na ten fakt z pewnością mają również niższe ceny, które oferują apteki internetowe.
Ciekawe są również informacje uwzględniające miejsce zamieszkania. Okazuje się bowiem, że częściej zakupów przez internet dokonują osoby zamieszkujące wsie oraz małe miasta (do 20 tysięcy mieszkańców). Wpływ z pewnością ma szerszy niż w placówkach stacjonarnych wybór asortymentu, a także odległość do najbliżej apteki – ta internetowa jest zawsze po ręką. Zakupy z dostawą prosto do domu są dla mieszkańców prowincji zdecydowanie wygodniejsze.
Co czwarty klient korzysta ze smartfona
Na koniec warto wspomnieć o jeszcze jednej ciekawej kwestii. Choć klienci aptek internetowych korzystają głównie z komputera do składania zamówień, co czwarta osoba kupuje leki online za pośrednictwem smartfona. To istotna informacja dla właścicieli aptek internetowych – warto zwrócić uwagę, czy strona jest responsywna, a tym samym dostosowana do zmniejszonych ekranów smartfonów. Jest to ważne również ze względu na rosnącą popularność e-aptek wśród największej grupy potencjalnych klientów: seniorów. Liczba użytkowników urządzeń mobilnych oraz osób starszych będzie się jedynie zwiększać – dlatego warto jak najszybciej wprowadzić rozwiązania umożliwiające wygodne przeglądanie oferty również na telefonie.