Na-odpornosc.pl

Zdrowie i medycyna. Portal z artykułami o zdrowiu.

Jak dbać o swoje zdrowie psychiczne

zdrowie psychiczne

Każdy z nas miewa lepsze i gorsze dni. Nawet w przypadku największych optymistów, może pojawić się smutek, zniechęcenie czy spadki nastroju spowodowane problemami zdrowotnymi, konfliktami w domu czy w zakładzie pracy. Przez lata kwestie dbania o zdrowie psychiczne nie były adresowane, twierdząc, iż należy troszczyć się przede wszystkim o tężyznę fizyczną. Wiele osób próbuje radzić sobie ze spadkiem nastroju na własną rękę, sięgając po słodycze, sport oraz kontakt z ludźmi. Dzięki licznym kampaniom, coraz więcej osób zdaje sobie obecnie sprawę z faktu, iż psychiatra jest w gruncie rzeczy takim samym lekarzem jak chociażby kardiolog, toteż wizyta w jego gabinecie nie powinna stanowić powodu do wstydu. 

Sygnały ostrzegawcze

Warto mieć świadomość, że chwilowe przygnębienie, smutek (spowodowany np. utratą pracy, rozwodem czy śmiercią bliskiej osoby) i depresja stanowią odrębne kategorie. O ile krótkotrwały gorszy nastrój zwykle nie wymaga konsultacji ze specjalistą, za to stan utrzymujący się tygodniami, połączony z poczuciem wyobcowania, niechęcią do podejmowania jakichkolwiek aktywności i problemami ze snem – jak najbardziej. Szybka diagnostyka stanowi kluczową kwestię, bowiem umożliwia podjęcie odpowiedniej psychoterapii (szczególnie skuteczna w leczeniu depresji okazje się poznawczo-behawioralna), wzmacnianej nierzadko środkami farmakologicznymi, przede wszystkim w początkowej fazie.

Najważniejszy pierwszy krok

Zastanawiając się nad wizytą u lekarza psychiatry, należy mieć na uwadze, jak wiele korzyści mogą dać regularne spotkania. Również rozmowy z wykwalifikowanym psychoterapeutą – https://www.centrumdobrejterapii.pl okazują się często zbawienne nie tylko dla osób, znajdujących się w głębokiej depresji. Psychoterapia pozwala na to, aby zaoferowaniu przez bezstronną osobę spojrzenia z innej perspektywy. Terapia często pomaga we wzmocnieniu pewności siebie czy zbudowaniu asertywności. Wsparcia ze strony drugiego człowieka (niekoniecznie rodziny lub przyjaciół) potrzebuje każdy, toteż warto porzucić przekonanie o byciu samowystarczalnym i podjąć współpracę ze specjalistą, którego, nawiasem mówiąc, można wybrać według własnych potrzeb. Rozważając bilans potencjalnych strat i korzyści, nietrudno zauważyć, iż korzyści z psychoterapii jest zdecydowanie więcej.