Na-odpornosc.pl

Zdrowie i medycyna. Portal z artykułami o zdrowiu.

Nietrzymanie moczu po porodzie – zapobieganie i postępowanie

Nietrzymanie moczu po porodzie

Nietrzymanie moczu po porodzie to dolegliwość, która przytrafia się wielu kobietom rodzącym swoje dzieci głównie siłami natury. Po cesarskich cięciach takie przypadki też się zdarzają, ale zdecydowanie rzadziej. Co robić, gdy pojawi się nietrzymanie moczu po porodzie i czy można mu jakoś zapobiec?

Kłopoty z kontrolą nad pęcherzem moczowym po porodzie najczęściej spowodowane są nadmiernym rozciągnięciem mięśni dna miednicy. Te już w czasie ciąży ulegają znacznemu osłabieniu, bo są nadmiernie obciążone z powodu powiększającej się macicy i ciągle rosnącego płodu. W czasie naturalnego porodu kondycja mięśni dna miednicy, czyli tak zwanych mięśni Kegla, pogarsza się znacząco. Muszą one ulec maksymalnemu rozluźnieniu, bo dzięki temu dziecko może  wydostać się na zewnątrz. Czasami niestety zdarza się też, że mięśnie te ulegają wręcz  uszkodzeniu w czasie porodu, co ma miejsce szczególnie wtedy, gdy konieczne jest nacięcie krocza lub użycie kleszczy czy próżnociągu. Nietrzymanie moczu po porodzie dotyka częściej tych kobiet, które rodzą dzieci o masie ciała większej niż 4 kg, gdy jest to już kolejny poród lub gdy cierpią one na otyłość.

Nietrzymanie moczu po porodzie – czy można mu zapobiec?

Kobieta nie ma wpływu na przebieg porodu, bo tu główną rolę gra natura. Można jednak już w czasie ciąży podjąć działania, które będą minimalizowały ryzyko wystąpienia nietrzymania moczu. Podstawową sprawą jest dbanie o prawidłową wagę. Nie wolno ulegać stereotypom – jestem w ciąży, mogę jeść za dwoje. Trzeba zrozumieć, że w ciąży je się „dla dwojga”, a to nie oznacza podwójnej ilości. Dieta powinna być po prostu dobrze zbilansowana. Należy unikać wysokoprzetworzonej żywności, nadmiaru słodyczy i fast foodów.

Ważnym środkiem prewencyjnym, który może uchronić przed nietrzymaniem moczu po porodzie, są treningi mięśni Kegla. Ćwiczenia polegają na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni odpowiedzialnych za trzymanie moczu. By zorientować się, o które mięśnie chodzi, wystarczy w czasie oddawania moczu na chwilę wstrzymać jego strumień i od razu wiadomo, co i jak trzeba ćwiczyć.

W ciąży warto też zadbać, by jeść produkty bogate w błonnik, bo to składnik zapobiegający zaparciom. Jak najczęściej trzeba więc sięgać po jabłka i gruszki, po marchew, pietruszkę, jarmuż czy szpinak. Warto też pić świeżo wyciskane soki z warzyw i owoców.

Nietrzymanie moczu po porodzie – jak przetrwać?

Świadomość, że w każdej chwili może dojść do krępującej, mokrej niespodzianki, jest niezwykle stresująca. Warto więc zawsze korzystać z toalety przed wyjściem z domu i zrezygnować w takich momentach z picia napojów moczopędnych, takich jak kawa, herbata czy napary z ziół.

Idealnym sposobem zabezpieczania się przed przykrymi sytuacjami jest korzystanie ze specjalnych wkładek urologicznych lub majtek chłonnych. To środki higieniczne zupełnie niewidoczne pod ubraniem, chroniące skutecznie ubranie przed zamoczeniem. Dzięki nim kobieta może się poczuć swobodnie i pewnie w każdej sytuacji.