Na-odpornosc.pl

Zdrowie i medycyna. Portal z artykułami o zdrowiu.

Czym jest immunomodulacja? Czy jest dla nas istotna?

imuno

Gdyby nie układ odpornościowy, zwykła infekcja mogłaby przerodzić się w znacznie poważniejsze schorzenie. Odpowiedzialny jest nie tylko za ochronę przed zachowaniem, ale także zachęcanie organizmu do samodzielnego likwidowania patogenów oraz komórek chorobotwórczych. Tak jak w przypadku funkcjonowania innych układów ciała, tak i tutaj istotne jest właściwe wspieranie odporności.

Co to jest immunomodulacja?

To działanie mające na celu sztuczne stymulowanie oraz regulowanie systemu odpornościowego przy użyciu określonych substancji. Istnieją dwie jej odmiany. Pierwsza, immunostymulacja, wzmacnia organizm. Mamy z nią styczność w okresie sezonowej zachorowalności na infekcje dróg oddechowych. Druga, immunosupresja, stosowana jest w celu osłabienia ochrony organizmu po przeszczepie. Substancje dostarczane do organizmu zwie się z kolei immunomodulatorami.


Jakie są źródła immunomodulacji?

Substancje stosowane w celu wzmocnienia odporności organizmu posiadają źródło pochodzenia naturalnego (w dużej mierze roślinnego i zwierzęcego). Są to produkty mające znaczący wpływ na poprawę funkcjonowania układu odpornościowego, takie jak żeńszeń, jeżynówka, czosnek, kit pszczeli (propolis), olej z wątroby rekina grenlandzkiego oraz laktoferyna (obecna w ślinie, mleku (siarze) czy wydzielinach gruczołów jamy nosowej). Większość z tych substancji powszechnie używana jest do produkcji środków farmakologicznych stosowanych dla ochrony organizmu przed działaniem drobnoustrojów chorobotwórczych.


Jak wpłynąć na odporność organizmu?

Dla wzmocnienia organizmu, przygotowania go na okres wzmożonej zachorowalności na infekcje oraz skłonienia do samodzielnego radzenie sobie z infekcjami, zaleca się przyjmowanie immunomodulatorów wraz z żywnością (wspierane prowadzeniem zbilansowanej diety). W okresie jesienno-zimowym istotne jest także stosowanie środków farmakologicznych powstałych na bazie wspomnianych substancji pochodzenia naturalnego. Nie bez znaczenia pozostaje również higiena snu oraz dbałość o regularną aktywność fizyczną. Połączenie wszystkich tych obszarów przyczyni się do poprawy funkcjonowania układu immunologicznego.

Dowiedz się więcej na: https://www.imuno.pl/